Květen 2019 ve Volyňce

Written by Lenka Haisova

1 června, 2019

Příroda všemi smysly.

     Název tématu vyplývá z toho všeho, co nám květen nabízí. Jako pravý jarní měsíc nás omamuje vůněmi i krásou rostlin, zpěvem ptáků i hlášením se nově narozených mláďat, chutí jedlých květin i právě vyrostlých plodů na zahradě a většiny z nich se můžeme dotknout. Pocítili jste tu hebkou srst koťátka, peříčka kuřátka, drsné chloupky šťovíku a jak je ředkvička každá jinak veliká?

   Předškoláci s Katkou zkoumali první týden svůj hmat. Do krabice schovali předměty a se zavázanýma očima je tahali a poznávali. Zkoumali i tvary a barvy. Děti dostaly karty s barevnými geometrickými tvary. Jejich úkolem bylo vzít stejnou barvu modelíny, jako měl tvar na kartě, a vyválet hada, z kterého pak vymodelovaly tvar na kartu. A co se stane, když nemůžete psát rukou? Musíte se naučit psát nohou či ústy. Pro děti byla taková aktivita silným zážitkem. Celé dva týdny poctivě pracovali na básničce a výrobě dárků pro maminky ke Dni matek. Dárky ve čtvrtek v družině s Lenkou zabalili, aby to bylo překvapení… Maminky pak psaly, jak se slzou štěstí poslouchaly své ratolesti básničku recitovat.  I my máme radost, že se jim překvapení líbilo. Na Pestrý pátek podnikli společně předškoláci se školáky šipkovanou ke kapličce sv. Ludmily. Lenka ji dětem ve čtvrtek večer připravila. Cestou děti plnily úkoly. Posledním úkolem bylo najít poklad – dříví na pečení buřtíků. To byl ale lahodný oběd. Druhý týden se zaměřili na svůj čich. Už jste někdy hráli čichové pexeso? Ve školce jsou už mistry přeborníky. Děti poznávaly vůni koření a pak zkusily i poznat dvě stejné vůně, i dokonce kartičku s obrázkem koření a vůni koření. Třetí týden jste mohli ze školky slyšet různé tóny, zvuky, písně, básně, cvičení rytmu… Katka dětem připravila aktivity na rozvoj sluchu. Na Montessori zvonkovém pexesu hledali dva stejně znějící.  V družině připravovaly děti s Lenkou výrobky a zázemí na Volyně Food Festival. Poslední týden věnovali degustačním aktivitám. Děti chutnaly kyselý citron, hořký grep, sladký med a slanou sůl. Pochutnaly si    i na kosmaticích, vaječných placičkách z květů černého bezu. Poslední květnový den připravila Katka svým předškolákům výlet ke Dni dětí do Medvídka ve Strakonicích.

   Školáci se s Eliškou podívali do zvířecí říše. Dubnové téma o hmyzu se přelilo do května. Četli knihu The Very Busy Spider od Erica Carlea – taková kniha o pavoučkovi, který si pletl pavučinu, a vy ji můžete plést s ním. Děti byly nadšené a zároveň trpělivé. Čekaly, až se na ně dostane řada v pletení. Děti mají rády pravidla a hranice, když se s nimi na nich dohodnete rozumně a za jejich pomoci. Nakonec se samy rozhodly, že si takovou pavučinu nakreslí a pavoučka do ní namalují. Podstatná jména a slovesa se učili s tangramem, stavebnicí, která vznikla v Číně v 10. století. Propojili tak logické myšlení, matematickou gramotnost, slovní zásobu a fantazii. Skládali, jak člověk tančí, běží, leží, má v ruce deštník. Skládali dýmku, raketu, větrník, srdce, kočárek. A pak je spojili dohromady a vznikaly nonsense sentences – Dýmka běží. Raketa má v ruce deštník. Kočárek tančí. Domácí a hospodářská zvířata známe všichni a jaká máte na dvorku vy? Děti dostaly speciální „domácí úkol“: vyfotit všechna svá zvířata a představit je ostatním ve třídě. Jedno zvíře si pak vybraly a namalovaly na formát A2. A aby věděli, kam můžou dojít pro radu, jaké zvířátko si domů pořídit, došli se podívat do volyňského zverimexu, kde jim paní prodavačka ukázala sarančata, morčata, papouška i králíčky. Další týden rozřadili zvířata do skupiny obratlovců a bezobratlých. Spojili tak dosavadní znalosti z minulých týdnů. Kam patří králík, kam papoušek, kam saranče, kam želva? Co mají společného a co je odlišuje? Kniha Polar Bear, Polar Bear, What Do You Hear? (Eric Carle) je tím týdnem provázela. Poslouchali zvuky zvířat. Psali diktát, které zvíře slyší. Dozvěděli se, jak se řekne anglicky, že slon troubí, lev řve, kočka mňouká. Rozeznávali zvířata podle stavby těla a podle toho, čím je jejich tělo pokryto. Cvičili jógové polohy se zvířecími názvy. Psali ptačí abecedu. Vyrobili loutky zvířat z knihy a naučili se text knihy jako písničku. Aha moment přišel v okamžiku, kdy přišli na to, že každé zvíře má jiné hovínko – podle potravy přece. Nejzajímavějším tématem měsíce bylo: vejce a vajíčka. Jsou různě velká, různě barevná. A úplně všichni živočichové se z nich „líhnou“. A že výjimky potvrzují pravidlo. Ptakopysk, savec, snáší vejce jako slepička. Delfín, podobou ryba, je vlastně savec a rodí živá mláďata. Takových zajímavostí se dozvěděli více. Shlédli video, jak se líhne kuře a co je vlastně uvnitř takového vajíčka a na jaké způsoby se může připravit: boiled eggs, scrambled eggs a sunny-side up eggs. Vždyť člověk je živočich všežravý.

Další příspěvky…

leden 2021 ve škole ve Volyni

leden 2021 ve škole ve Volyni

S lednem ve Volyňce taky začal nový kalendářní rok – 2021, a také nové téma měsíce. Tentokrát nás provázelo téma „svět...

Leden 2020 ve Volyňce

Leden 2020 ve Volyňce

     Nový rok patřil ve škole novým začátkům. V prvním týdnu jsme se všichni, společně s naší dětskou skupinou a...

Únor 2020 ve Volyňce

Únor 2020 ve Volyňce

     Než s únorem začalo ve škole nové pololetí, mohli jsme si na začátku měsíce užít celý týden jarních prázdnin....